The Skin Papers

Nieuws

Verhalen

Galerie

Mindshakes

Perilous Ventures

twitter

Porno: What's your problem?

In een serie van vier beelden neemt fotograaf Christian Ingebretsen ons mee in zijn slaapkamer én in zijn verbeelding. Wat meestal niet klopt in porno, klopt bij Ingebretsen onverwacht wel.

Op onze zoektocht naar een nieuwe verbeelding van het spelende lijf, werden wij getroffen door het werk van Christian Ingebretsen. Zijn foto's waren expliciet, met erecte penissen en ongebreidelde pijp-standjes, maar er was duidelijk iets anders aan de hand dan wat we zien op de gemiddelde pornoplaatjes. We gingen in gesprek met Ingebretsen om te achterhalen waarom zijn foto's ons wél raakten waar porno ons doorgaans achterlaat met het gevoel van fast food, iets zit niet lekker. Proef op de som: Op verzoek van The Skin Papers maakte hij vier beelden over het thema "Orgasme".

Ingebretsen: "Naaktheid is de meest natuurlijke staat die er is. Natuurlijk bloot op een foto is voor mij vanzelfsprekend. Als je het naturel bloot van iemand op een esthetische manier vastlegt, kan dit voor de geportretteerde ook een nieuwe blik op zichzelf bieden. Vanuit dit perspectief op het lichaam kan een negatief zelfbeeld kantelen: Iedereen heeft een mooi lichaam.

Ik probeer mijn beelden altijd zo "echt" mogelijk te houden. Daarom staan de beelden dichter bij de toeschouwer dan de beelden die we kennen uit porno. De foto's die ik maak hebben een rechtstreeks verband met mijn persoonlijk leven: het zijn persoonlijke, door mij zelf beleefde ervaringen die ik documenteer met mijn camera. Een aantal beelden zijn wel geënsceneerd, maar ik laat het voor de toeschouwer open of het "waargebeurd" of "geënsceneerd" is.

Ik maak foto's die zowel mijn visie op het naakte lichaam als op kunst verbeelden. Er is te veel ruw en expliciet pornografische materiaal dat alleen nog maar gaat over het seksueel opwinden van de kijker, maar dat niet langer stilstaat bij de oprechte ervaring van het naakte lichaam. Ik hoop dat mijn foto's hierover aan het denken zetten, maar dat ze tegelijkertijd verleiden om er een tweede keer naar te kijken.

Als ik foto's maak van seks of seksuele handelingen, wil ik dat het ook als werkelijke handeling/situatie overkomt en niet zoals bij pornografie vaak het geval is, een plichtmatige "shoot" of "set", geacteerd voor de camera. Ik fotografeer vanuit het perspectief van iemand die de handeling beleeft, ipv enscenering gericht op het (instant) gerief van de kijker.

Het is jammer dat er doorgaans wordt neergekeken op "naakt-kunst". Vaak wordt de kunstvorm niet gehonoreerd en de inhoud ervan weggeschreven als porno, simpelweg omdat er naakt in voorkomt. Mensen hebben een nauw kader wat dat aangaat. Om schoonheid in mijn werk te zien moet je buiten die kaders stappen. Omdat ik niet in een studio fotografeer, is de persoon in beeld niet alleen fysiek maar ook mentaal naakt. In deze intimiteit is het nog belangrijker dat iemand zich veilig en comfortabel voelt.

De belangrijkste reden waarom juist vrouwen geobjectiveerd worden in porno, meer dan mannen, is omdat feitelijk meer mannen porno kijken en porno daarom van oudsher op hun lust is afgestemd. Toch zit het deels ook in de natuur van de vrouw om zich gedienstiger op te stellen. Veel vrouwen raken dan ook opgewonden van diezelfde porno waarin zij als (lust-)object neergezet worden. Dat zal wel mede verklaren waarom een pornoster als James Deen razend populair is onder vrouwen die porno consumeren."

Ingebretsen lijkt de vinger aan de pols te hebben wat betreft de stand van porno. Wat ons trof in zijn foto's gaat over het verschil tussen "echt" en "geënsceneerd". Het spanningsveld daartussen. De echtheid maakt kwetsbaar, zoals hij zelf aangeeft: het is ook mentaal naakt gaan. Het woord dat komt bovendrijven, opnieuw kijkend naar zijn foto's, is intimiteit. Misschien wel de belangrijkste ontbrekende factor in porno.

Wellicht zijn we bang voor intimiteit. Of zijn we bang dat ons eigen lijf te afwijkend is van de norm die gesteld wordt in porno, of commeriele uitingen - Gefotoshopt gebotoxed, gelift, getucked, geschoren, gebruind en vooral vlekkeloos, jong & afgetraind, én, gewillig, gericht op de camera. Ergens worden we, kijkend naar het werk van Ingebretsen, tegelijkertijd gerustgesteld over de echtheid van een lijf zoals het onze, de vlekken die we maken in lakens als we seks bedrijven, maar raken we ook opgewonden omdat we ineens een voyeur zijn: We worden toeschouwer van de ware intimiteit van een (echte) ander.

Christian Ingebretsen